donderdag 3 september 2015

Meisje In Het Blauw

Johannes Verspronck was een Nederlandse kunstschilder die in zijn werkzame leven voornamelijk portretten schilderde. Hij werd tussen 1600 en 1603 in Haarlem geboren. Op 16 juni 1662 werd hij daar ook begraven.

De schilderijen van Johannes Verspronck zijn onder andere in het Rijks Museum Amsterdam, het Frans Hals Museum te Haarlem en in het Rijks Museum Twenthe in Enschede te zien.

Hij was de oudste zoon van Cornelis Engelszoon Verspronck uit Gouda en Martige Jansdochter Rodenrijsen. Hij werkte zeer waarschijnlijk als leerling bij zijn vader en heeft ook lange tijd bij zijn ouders gewoond. In 1632 trad hij toe tot het schildersgilde Sint Lucas en werkte zijn hele leven als portretschilder van zijn katholieke stadsgenoten.

Johannes Verspronck was twintig jaar jonger dan zijn beroemde stadsgenoot Frans Hals en heeft mogelijk ook in diens atelier gewerkt. In elk geval was Verspronck zeer sterk beïnvloed door de kenmerkende schildersstijl die Frans Hals hanteerde. Johannes Verspronck woonde in de Sint Jansstraat en had een zeer rijke clientèle.

Van Johannes Verspronck zijn ongeveer honderd schilderijen bekend. Zijn belangrijkste werken zijn  naast het portret van het Meisje In Het Blauw, de twee groepsportretten van de regentessen van het Sint Elizabeth Gasthuis. Samen met een groepsportret van de regenten van het Sint Elizabeth Gasthuis van Frans Hals hangen deze schilderijen in het Frans Hals Museum.

Het portret van het Meisje In Het Blauw verscheen op 15 september 1945 op het bankbiljet van vijfentwintig gulden. Zijn portret van de Amsterdamse koopman Jean le Gouche was in de verzameling van Hermann Göring, Adolf Hitler en het Frans Hals Museum te zien. Het portret is geveild en was afkomstig uit de bekende kunstcollectie van Jacques Goudstikker. De huidige verblijfplaats van het portret is onbekend. (Bronvermelding: wikipedia.nl)

Ik heb het portret van het Meisje In Het Blauw een paar jaar geleden zelf in het Rijks Museum Twenthe in Enschede mogen aanschouwen, waardoor ik van héél dichtbij kon zien hoe verfijnd Johannes Verspronck als kunstschilder werkte.

Hierdoor kon ik dus ook zien hoe hij toen destijds zijn penselen over het schildersdoek liet gaan, en dat was niet alleen een zeer inspirerende, maar ook een zeer enerverende en leerzame ervaring voor mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten